Герб на Антверпен:
Местонахождението на града, както и подробна негова карта, може да намерите на следния линк.
Антверпен е разположен в северната част на Белгия. Това е вторият по големина град в страната и важен търговски център. Пристанището на Антверпен е второто по оборот на товарите в Европа след това на Ротердам, бивайки важен икономически фактор в Белгия. Редица от водещите световни корпорации имат свои седалища в Антверпен.
На снимката: сградата на Кметството /източник на снимката: www.shutterstock.com/
Името на града се свързва с интересна легенда. Според белгийския фолклор река Шелда, по поречието на която в момента се намира Антверпен, е била мястото, където е живеел великан на името Антигон. Той искал такса от всеки пътник, който искал да премине реката. Тези, които отказвали да заплатят таксата, губели едната си ръка. Великанът я отрязвал и я хвърлял в реката. Легендата разказва за млад герой на име Силвий Брабо, който успял да надвие великана, да отреже неговата ръка и да я хвърли в реката. Оттам идва и името на града от нидерландското „hand werpen” или „хвърляне на ръка“. Двете ръце, изобразени на герба на града, както и фонтанът „Брабо“, издигащ се пред Кметството, напомнят за тази легенда.
На снимката: замъкът „Стийн“ /източник на снимката: www.shutterstock.com/
Антверпен възниква като гало-римско селище през 2-3 век. Истински подем обаче градът претърпява по време на Великите географски открития. Тогава, в резултат на природни процеси, а именно отпагането на наноси, достъпът до град Брюж, който тогава бил главен фламандски икономически център, бива ограничен. Така значението на Антверпен нараства и натрупва значително богатство. Тук се стичат търговци от Венеция, Португалия и Испания. През 1315г. Антверпен става част от Ханзейския съюз – съюз на търговските гилдии от Северна Европа, съществувал между 12 и 15 век. Съюзът изгражда и поддържа търговски монопол в Балтийско море, част от Северно море и голяма част от Северна Европа. Градовете на Ханзата имат свои собствени закони и взаимно си осигуряват помощ и защита. През 1576 г. армията на Филип ІІ завладява и разграбва градът. По силата на Вестфалския мирен договор от 1648 г. река Шелда е затворена за търговско корабоплаване. Това бележи началото на дълъг период на упадък за Антверпен. Бонапарт спомага за възстановяването на Антверпен като отваря отново реката и разширява пристанището.
На снимката: катедралата /източник на снимката: www.shutterstock.com/
През вековете Антверпен се развива устремно и се превръща в аристократичния град на Белгия, за което свидетелстват и самите забележителности на града. За съжаление една част от тези забележителности пострадали сериозно по време на Втората световна война, но все пак все още могат да бъдат видяни достатъчно красиви неща. Днес музеите в Антверпен са много. Якоб Йорданс, Антонис ван Дайк, Рубенс са само малка част от авторите на произведения на изкуството, живели в Антверпен през годините.
Къщата на Рубенс е повече от музей. Тук можете да влезете в живота на най-великия бароков художник на север от Алпите. В тази великолепна обстановка Петер Паул Рубенс (1577-1640) прекарва 25 години от живота си със семейството си и произвежда по-голямата част от творчеството си. Освен опитен художник, той е и архитект, дипломат, запален колекционер, учен, съпруг и баща.
Почти всички произведения, които Рубенс и неговите ученици са създали в тази къща, са разпръснати по големи музеи по целия свят. В къщата-музей обаче е запазена малка, но впечатляваща колекция, която си заслужава посещението. Освен картини от самия маестро ще намерите и други произведения на изкуството и мебели от седемнадесети век, както и картини от неговите ученици, включително произведения на Джейкъб Йорданс и Антъни Ван Дайк.
Къщата разполага и с красива градина и аркаден вход. След смъртта му сградата е продадена. Новите собственици променят сградата значително и до 1937 година, когато сградата е получена от град Антверпен, тя почти не прилича на първоначалната структура. Впечатляващият портик, който свързва студиото и резиденцията, е един от малкото автентични части, които оцеляват. Други части са внимателно реставрирани и реконструирани по оригинални планове и картини на къщата.
Изключително интересен е Морският музей. В него са изложени макети на кораби, картини, фотографии и други предмети, свързани с корабоплаването.
Впечатляваща е готическа катедрала, „Света Богородица”. Издигането й отнема два века. В северната й кула, висока 123 м, бият 47 камбани. Цялостният дизайн на катедралата Антверпен се приписва на Жан Апелманс, известен още като Жан Амел де Булон, въпреки че конструкцията най-вероятно е била оглавена от Де Вагхемакере. Паметник от деветнадесети век в основата на южния шпиц почита архитекта.
Величието на града се разкрива в пълна сила на „Гроте Маркт” – главният площад на Антверпен. Сградите наоколо са истински шедьовър на фламандската архитектура и строителство. Площадът вероятно е най-известен с красивите къщи на Гилдиите. Тези сгради са сравнително нови. Оригиналните къщи са унищожени в пожара през 1576 г. Възстановени са във фламандски ренесансов стил и преправяни отново през деветнадесети век, в резултат на което са сегашните пищно украсени къщи. Обърнете внимание на красивите статуи върху сградите на Гилдиите.
Но най-впечатляващата сграда на Гроте Маркт е безспорно величествената Stadhuis (кметството), построена през 1565 г. във фламандски ренесансов стил. Тя е богато украсена с орнаменти и се гордее с разкошен интериор, който е преработен през деветнадесети век.
Антверпен е определян и като „диамантената столица“ на света. Градът се слави с така наречения „диамантен квартал“, който е разположен в близост до ж.п. гарата. На площ от по-малко от 3 кв.км. всяка година се извършва търговия с диаманти на стойност около 45 млрд. евро.