Холивуд има дълга любовна афера с вилите. Не само романтичните филми като Под слънцето на Тоскана се въртят около вили. Почти всеки жанр, от екшън до комедия, е попадал под магията на европейската провинция. Много от тези имоти имат история, което е също толкова интересна и драматична, колкото и филмите, в които са заснети, включително някои, които са били използвани за укриване на любовници и арсенал на мафията. От минималистична къща в Швеция до обекти на световното наследство на ЮНЕСКО в Италия, тези вили са били домакини на шпиони, балерини, любовници и дори воини от много една далечна, далечна галактика. Много от вилите могат да бъдат посетени. Именно за две такива места в Италия ще ви разкажа в настоящата статия.
Вила Ланте
Строителството на вила Ланте започва по заповед на кардинал Джанфранческо Гамбара, влиятелен член на Римската инквизиция, родом от град Витербо. Вилата е замислена като селската резиденция на епископата. Намира се в село Баная, само на четири километра от града. Градината е създадена между 1511 г. и 1566 г., във време, когато благороднически семейства и кардинали се предизвикват взаимно да проектират най-изненадващите и красиви резиденции, включително Фарнезе с тяхната вила в Капрарола, за която ще разкажа по-долу.
За кардинал Гамбара било важно да се сдобие с пищна вила. Затова се обърнал не към когото и да е, а към архитект Джовани да Виньола, създал през тази епоха много пищни вили и дворци, обявени днес за правилници на културата. Очакванията към Виньола се оправдават напълно. Той успява да създаде елегантна резиденция, съставена от два павилиона – близнаци, обединени от прекрасна градина. Вторият павилион е завършен от наследника на кардинал Гамбара – Алесандро Монталто. След неговата смърт градината става собственост на херцог Иполито Ланте. Въпреки че градината и къщата са били тежко бомбардирани от съюзниците през 1944 г. по време на Втората световна война, д-р Анджело Кантони работи, за да възстанови градината и вилите в първоначалния им блясък. Това, което наистина впечатлява и привлича вниманието днес, е именно градината.
Започвайки от Водната пещера, водни струи се изливат във Фонтана на делфините. Оттам, през устата на рак, водата изтича цялата разпенена по дължината на Водната верига. Тя представлява тесен канал, прищипнат по дължината си от каменни волути, които създават многостъпални езерца, наподобявайки планински поток.
Водата продължава своя път към впечатляващия Фонтан на гигантите, алегорична представа на реките Арно и Тибър, и се трансформира в десетките струйници на Фонтана на светлините, който напомня по форма античните лампи с масло. Преди да си отпочине в четирите басейна върху по-ниската тераса на градината, която обгражда Фонтана на четирите мавъра, водата тече през един партер с геометрично изрязани паралелепипедни зелени постаменти от храсти. После „захранва“ масата на една трапезария на открито, разположена в подножието на Фонтана на гигантите. В средата на огромната каменна маса, край която кардиналът е посрещал гостите си, е издълбан улей, в който тече вода. Тази екстравагантна приумица, предназначена да държи на студено бутилките с вино в горещите летни дни, дава доста добра представа за охолния живот на кардинала.
Но къде е самата вила? Градината е толкова буйна, че почти поглъща истинската резиденция. Както вече споменах, тя се състои от две вили близнаци в партера на нивото на фонтана на маврите, Палацина Монталто и Палацина Гамбара, които са почти идентични, въпреки че са построени в различни периоди. Тези квадратни структури имат лоджия и са увенчани с фенер. Вътре обаче са много различни, поне декоративно.
Във вилата Гамбара преобладават пейзажни картини, с произведения на изкуството, изобразяващи други околни вили, като Вила Фарнезе в Капрарола и самата Вила Ланте, докато морски пейзажи и илюзионистично изкуство се отличават във вила Монталто, която е завършена в средата на 17 век.
Една от четирите големи фрески в казиното във Вила Ланте, която изобразява съвременни италиански вили. Това показва конкуренцията между собствениците на вили, които значително увеличават обхвата и сложността на вилата и ландшафтната архитектура в края на 16-ти и началото на 17-ти век.
Градината на вила „Ланте“, неоспорим шедьовър на Виньола, е оцеляла до днес благодарение на неуморните грижи на фамилия Ланте де ла Ровере, притежатели на резиденцията от 1656 година в продължение на много години. Днес тя е собственост на италианската държава и е превърната в музей, който се посещава от туристи.
Вила Фарнезе
Интериорът на вилата е разположен на пет етажа, като всеки етаж е предназначен за различна функция. Основните стаи са разположени на първия етаж или piano nobile, където голяма централна лоджия (сега остъклена) гледа надолу към града, главната му улица и околностите. Тази зала е известна като Стаята на Херкулес поради своите стенописни декорации и е била използвана като лятна трапезария. Има фонтан, подобен на пещера, със скулптура в единия край. От двете страни на лоджията има две кръгли стаи: едната е параклисът, другата побира основното стълбище или Scala Regia, изящна спирала от стъпала, поддържана от двойки йонийски колони, издигащи се през три етажа и изписани от Антонио Темпеста.
Двата грандиозни апартамента на ниво първи етаж са симетрично съчетани в план и допълват останалата част от двора. Всяка има серия от пет стаи с парадни стаи, които започват с най-голямата приемна зала най-близо до входа и продължават, с нарастваща интимност и намален размер, до спалня, гардероб и студио в северния край; подреден апартамент, който ще стане стандартизиран през 17 век като бароков държавен апартамент. Различните ориентации на тези два апартамента позволяват сезонна диференциация; изтокът или летният апартамент се свързва с активния живот, западът или зимният диапазон с съзерцателния живот.
Апартаментите са известни със своите маниеристични фрески. Иконографската програма от стенописи, изразяващи славата на Фарнезе, е разработена от хуманистите в двора на Фарнезе, по-специално от неговия секретар Анибале Каро; Стенописните цикли изобразяват подвизите на Александър Велики и, разбира се, на самите Фарнезе: в Sala dei Fasti Farnesiani (Стаята на делата на Фарнезе), украсена от братята Тадео и Федерико Зукари, Фарнезе са изобразени във всичките си най-славни моменти, от пода до касетирания таван. Други художници, заети с фрескова декорация, включват Джакомо Зангуиди, Рафаелино да Реджо, Антонио Темпеста, Джакомо дел Дука и Джовани де Веки.
Сред стенописите в съзерцателния зимен апартамент е известната „Стая на картата на света“ или Sala del Mappamondo, показваща целия познат свят такъв, какъвто е бил през 1574 г., когато стенописите са завършени. Джовани Антонио да Варезе рисува карти на четирите континента, Палестина и Италия и Mappamondo, карта на света. Отгоре стенописният свод изобразява небесните сфери и съзвездията на зодиака.
Градините на вилата са толкова впечатляващи, колкото и самата сграда, важен пример за италианския ренесансов градински период. Крепостната тема на вилата се пренася от околния ров и три подвижни моста. Две фасади на петоъгълната подредба са обърнати към двете градини, врязани в хълма; всяка градина е достъпна през рова чрез подвижен мост от апартаментите на piano nobile и всяка е партерна градина от топиари с кутии с фонтани. Някога тук е имало театър, подобен на пещера. Разходка през кестеновата гора отвъд води до giardino segreto или тайната градина с известното казино.
Повече снимки от вилите може да видите в нашата Галерия по-долу: