Регионът на Юнгфрау е един от най-красивите в Швейцария. Свързва се преди всичко с три от най-внушителните върхове в швейцарските Алпи – Юнгфрау, Айгер и Мьонх, както и четири очарователни курорта – Лаутербрунен, Гринделвалд, Мюрен и Венген.
Бях поразена от красотата на региона още при първото ми пътуване до там. Целта на това пътуване беше долината Лаутербрунен и множеството й водопади. За съжаление времето, с което разполагах тогава беше ограничено и нямах възможност да посетя всички красиви места в наоколо, но бях твърдо решена някой ден да го направя. И така се стигна до лятото на 2016г., когато отново се върнах в региона Юнгфрау. Целта на посещението беше Юнгфрауйох – Покривът на Европа. Разположена на височина от 3454м., Юнгфрауйох е най-високата железопътна гара в Европа.
Пътуването ни от Лаутербрунен до Юнгфрауйох отне около 2 часа. Първата спирка по пътя е градчето Венген. Венген стои сред хълмистите възвишения на Бернските Алпи (Bernese Oberland), в естествено защитените от ветрове и обляни в слънчеви лъчи тераси в подножието на Юнгфрау, на 400 метра над долината Лаутербрунен (Lauterbrunnen), на надморска височина от 1274 метра. Панорамата на Венген е сякаш излязла от пощенска картичка. Тук очарованието идва най-вече от старите дървени къщички, многото разпръснати ваканционни вили и хотели, датиращи от периода Бел епок (belle époque). Югозападното изложение на планинската тераса гарантира много слънце почти целодневно. За да не се нарушава природната хармония на Венген от 1893 г. насам курортът е достъпен чрез железницата Венгерналп (Wengernalp), както и с автомобил. Всички коли обаче се оставят на паркинга в Лаутернбрунен, защото в курортното градче не се движат никакви автомобили.
Спирката след Венген е Венгералп /Wengernalp/. Oткрита е на 20 юни 1893г. Следващата отсечка – Kleine Scheidegg – Eigergletscher е открита през 1898г. Следва най-амбициозната част от строителството, а именно тунелът през Айгер /Eiger/. На 28 юни 1903г. е открита спирката Айгерванд /Eigerwand/. Две години по-късно, на 28 юли е открита следващата спирка Айсмеер /Eismeer/. На 1 декември 2095г. строителството временно е преустановено поради финансови затруднения. Дневната дажба на работниците, предимно италиански граждани, е едва 4.60 франка. Последната спирка – Юнгфрауйох /Jungfraujoch/ е тържествено открита на 21 февруари 1912г., след цели 16 години строителство, възлизащо на 16 милиона швейцарски франка.
Днес Юнгфрауйох е най-голямата туристическа атракция в Швейцария. Линията е дълга само 9,3 km, но 7,2 km са в тунел, изсечен в скалата под Айгер и Мьонх. Влакът спира за пет минути на две междинни спирки Eigerwand (Стената на Айгър) и Eismeer (Леденото море), където пътниците могат да се наслаждават на очарователния планински пейзаж, чрез специално изсечени панорамни прозорци. Денивелацията от началната гара до крайната е 1400 метра и се изминава за около 50 минути. Най-големият наклон е 25%. На самата седловина Юнгфрауйох е изграден голям туристически комплекс. Комплексът е изцяло под земята и има само три излаза на повърхността. Единият от тях е на така нареченото „Плато“, вторият е на глетчера Алеч, а третия чрез вертикален асансьор излиза на астрономическата обсерватория „Сфинкса“ на височина 3571 m. Това е и най-високата точка на комплекса, откъдето се откриват великолепни гледки както на север, така и на юг към ледените върхове на Бернските и Италианските Алпи, а така също и към долините под върховете, селищата Венген и Гринденвалд.
Една от интересните места в станцията Юнгфрауйох е Леденият дворец. През 1934г. серия от тунели е издълбана в дебелия лед на Юнгфрау. Лабиринтът е украсен с множество статуи, истинско произведение на изкуството. Дворецът се движи заедно с ледника и се премества със 15 см, всяка година.
АНЖЕЛА ГЕНОВА says:
ЗДРАВЕЙТЕ , ТАЗИ СТАТИЯ Е МНОГО ИНТЕРЕСНА. СЛЕД 20 ДНИ И НИЕ ЩЕ ПОСЕТИМ ШВЕЙЦАРИЯ , МОЖЕ ЛИ ДА ПОЛУЧИМ ПОВЕЧЕ ИНФОРМАЦИЯ ЗА ЦЕНИТЕ И РАБОТНОТО ВРЕМЕ НА ЖЕЛЕЗНИЦАТА?
admin says:
Здравейте! Благодаря за хубавите думи. Мястото е уникално и съм сигурна, че ще ви хареса, стига да случите с времето. Информация за цените можете да получите тук: http://www.jungfrau.ch/en/tourism/travel-information/tickets-rates/interlaken-ost/fares-for-individual-travellers/
Зависи откъде ще хванете железницата. Ако тръгвате от Интерлакен през Венген или Гринделвалд, цената е 204.40 шв.франка двупосочен билет за втора класа и 218.80 шв.франка за първа класа. Относно работното време, подробно описание ще намерите тук: http://www.jungfrau.ch/uploads/media/Fahrplan_2015_2016_02.pdf
Самото изкачаване става на няколко етапа, сменят се няколко влака. От Клейне Шайдег започва последния етап. Оттам за Юнгфрауйох първото влакче е от 7:50. Относно връщането, при закупуването на билетите ще ви кажат да посочите желания от вас час за връщане. Имайте предвид, че напливът от желаещи е голям, но ако можете постойте повече. Вариантът с предварителна резервация също не е лош. 🙂 Скъпо удоволствие е, но цялото пътуване и гледките….те са безценни. Оставам на разположение ако имате нужда от допълнителна информация.
В района има много краси места, повече за които можете да прочетете в раздела ни за Швейцария. 🙂