Палацо Векио е дворец, разположен на най-известния площад на Флоренция – Пиаца дела Синьория. През 1299г. общината и жителите на Флоренция решили да построят дворец, достоен за нарастващото значението на града. Задачата била поверена на Арнолфо ди Камбио, архитектът на църквата Санта Кроче и на Дуомото.
На снимката: входът на Палацо Векио и статуята на Давид /източник: Shutterstock/;
След построяването си сградата станала известна като Новия дворец, а предишната сграда на магистратите започнала да се нарича Стария дворец. През следващите векове обаче името било променяно на няколко пъти. Когато управителите на комуни били наречени с наименование синьори, дворецът също започнал да се назовава Палацо дела Синьория. Градската управа Приори или Синьорията се помещава в двореца до 1540г., когато Козимо I го превръща в своя лична резиденция. След като Козимо I напуснал частния си дворец и се преместил тук, двореца отново сменил името си. Станал известен като Палацо Дукале – резиденцията на херцога. Съпругата на херцога – Елеонора обаче не харесала новия си дом и настояла със съпруга си да се преместят. В крайна сметка желанието й било удовлетворено и през 1550г. херцогът и херцогинята заживели отвъд реката, в Палацо Пити. Оттогава Палацо Пити станал Новия дворец, а предишният започнал да се нарича Стария дворец или Палацо Векио.
Строителството продължило 23г.с издигането на голяма камбана във впечатляващата камбанария. Тя трябвало да обявява важните публични срещи и да предупреждава при непосредствена опасност.
На снимката: таванът на „Залата на лилиите“ /източник: Shutterstock/;
Външно видът на сградата не се е променил особено от 14 век. Дворецът представлява солидна тухлена постройка с два реда прозорци в готически стил, всеки от които с трилистна арка. Над тях има девет рисунки, изобразяващи гербовете на Флорентинската република. Най-впечатляващата част от екстериора на Палацо Векио е мраморният фриз над входната врата, който е поставен там през 1528г. Надписът „Исус Христо, цар на царете и господар на господарите” имал за цел да напомня, че Господ е единствения владетел. От двете му страни има позлатени лъвски статуи.
Днес седалището на градската управа отново се намира в двореца, макар че голяма част от пространството му е отворено за посетители. Влизането в Палацо Векио става през вътрешен двор, изграден по идея на Микелоцо през 1453г. и красиво декориран от Гжорджо Вазари по случай сватбата на Франческо де Медичи /първородния син на Козимо I/ с Йохана Австрийска през 1565г. Картините са свързани с родината на Йохана и изобразяват редица места, влизащи тогава в рамките на Хабсбургската империя. По същото време е добавен и централния фонтан, на който е поставен херувим и делфин, изработени от Андреа дел Верокио – учителят на Леонардо да Винчи. Първоначално той е украсявал градината на извънградската вила на Медичи в Кареджи.
По-голямата част от вътрешната украса на двореца е създадена по време на управлението на Козимо I. Той възлага интериора на Джорджо Вазари, дворцов архитект на Медичите. Най-впечатляващата зала в двореца е „Залата на петстотинте”. Тя е построена през 1499г. и е трябвало да побере великия съвет на републиката, състоящ се точно от 500 души. На Вазари било възложено да декорира залата така, че да постави акцент върху силата и властта на херцога. Стенописите, които той създал, показвали сцени, изобразяващи победите на Козимо над Пиза и Сиена и създаването на Великото херцогство. За да постигне това обаче, Вазара заличил предходните стенописи, които възхвалявали годините на Републиката. Тези стенописи били дело на Леонардо да Винчи и Микеланджело. Това е единственият път, в който двамата работят по един и същи проект.
На снимката:статуята „Победа“, дело на Микеланджело;
Голяма художествена стойност има статуята „Победа“, дело на Микеланджело. Първоначално смятана за женска фигура, тя всъщност изобразява „Геният, потъпкващ грубата сила“. Тя е подарена на Медичите от племенника на Микеланджело. Медичите нареждат на Вазари да я постави на мястото, на което се намира днес като символ на победата на Козимо I над Сиена. Срещу входната врата може да видите композицията на Джамболоня „Добродетелта взема надмощие над Порока“. Останалите скулптори изобразяват подвизите на Херкулес и са изработени от Виченцо де Роси.
На снимката: победата на Херкулес над кентавъра;
От „Залата на петстотинте“ разходката из двореца продължава към серия от зали, сред които е Залата на елементите, от която ще се озовете на Терасата на Сатурн, от която се разкрива красива панорама към града. След това ще имате възможност да разгледате „Залата на петстотинте“ отгоре, преди да се озовете в Залата на Елеонора, жената на Косимо I. Друга интересна зала е Залата на лилиите. Стените и са изрисувани със златни лилии на син фон. Именно такъв е бил гербът на френските графове от династията Анжу, които били помогнали на флорентинските гвелфи при противопоставянето им срещи гибелините. В съседната зала някога се е помещавал кабинетът на Макиавели, а сега се съхраняват карти от 16 век.
На снимката: „Залата на петстотинте“ /източник: Shutterstock/;
Профилът на Палацо Векио е коронясан от кулата на Арнолфо. Тя е една от най-внушителните средновековни кули, останали във Флоренция. Височината й е 95. Ако се осмелите, 416 стъпки ще ви отведат до самия връх на кулата, за да се насладите на спираща дъха гледка към Флоренция, минаваща през проходите на пазителите, които също предлагат невероятна гледка към града и цялата долина. Кулата е отворена за посещения до втората стена, където можете да се насладите на огромните стълбове, които поддържат затвора.
На снимката: гледка от кулата Арнолфо;
Интересен факт за Палацо Векио е неговата мрежа от тайни коридори, станали известни благодарение на Дан Браун. Вазари създава един такъв коридор по нареждане на Козимо Първи. Той осигурява връзка между „Палацо Векио” и двореца Пити, започвайки от стария град, минавайки Понте Векио и галерията „Уфици”. Днес този коридор е превърнат в галерия.
Адрес: Piazza Signoria;
Повече снимки от Палацо Векио може да видите в нашата Галерия:
Резервирайте своя престой във Флоренция тук: