Асансьорът Санта Жуста е един от най-известните асансьори в света. Построен е през 19 с цел да улесни транспортирането на хора от улица Ларго до Кармо до района на Байша. Асансьорът датира от епоха, когато ковано желязо е било едновременно строителен материал и художествена форма. Красивият метален обков на Санта Жуста с неоготически арки и месингови циферблати е истинско произведение на изкуството, обожавано от жителите на Лисабон още от неговото изграждане. Днес той е известна туристическа атракция.
На снимката: асансьорът /източник на снимката: www.shutterstock.com/
В горната част на асансьора има площадка за наблюдение с плосък покрив. Мястото може да не е най-високото от Лисабон, но предлага ненадминати гледки към района Байша и до замъка. Платформата за разглеждане е отлично място за разглеждане на Лисабон през нощта и е едно от най-романтичните в града. Платформата е достъпна от горната станция чрез тясно спираловидно стълбище. Изгледът е достоен за таксата в размер на 1,50 евро, но платформата за разглеждане не е включена в 24-часовия билет за обществен транспорт /както билетът за самия асансьор/.
Асансьорът Санта Жуста може да транспортира до 29 пътници във всяка от двете си каюти. Асансьорите от ковано желязо и кръстосаните опори, които оформят шахтите, са оформени в неогеотични арки, а кабините на асансьорите, които датират от 1900 г., са облицовани с полирана дървесина и големи огледала. Индикаторите и инструментите са украсени с полиран бронз, а старомодността включва шофьора, който обикновено е възрастен португалец.
На снимката: наблюдателната площадка /източник на снимката: www.shutterstock.com/
Асансьорът е построен от португалския инженер Раул Понсард, който бил ученик на великия майстор на желязото Густав Айфел, чието най-известно творение е Айфеловата кула. За разлика от Айфеловата кула, Санта Жуста е доста по-практичен и спестява тежкото изкачване до стръмните хълмове на Лисабон. Финансирането е осигурено от короната, а строителството започва през 1900 г. и завършва през 1902 г. В деня на откриването са продадени над 3000 билета, а до края на първата година повече от половин милион пътници са се качили в асансьора, което го прави почти толкова популярен, колкото Айфеловата кула.